Olvasási idő: 6 perc

Milyen gyorsan tölt fel egy elektromos autó?

A kérdés gyakran felmerül friss vagy jövendőbeli tulajdonosok körében, ám a válasz nem olyan egyszerű, mint gondolnánk. Több tényező is befolyásolja egy elektromos autó töltési idejének hosszát. Ilyen például az akkukapacitás, aztán az adott töltő típusa és az ott elérhető maximális teljesítmény. De az sem mindegy, hogy a tölteni kívánt jármű mit tud befogadni abból, amit az adott állomás nyújthat neki.

elektromos autók,3,7 kw,töltési idő,22 kw os,kwh,elektromos autót,elektromos,elektromos autó,töltési,fali töltőt

Mikor jó útitárs egy elektromos autó?

elektromos autók,elektromos autó,kw os,3,7 kw,22 kw os,3,6 kw,kwh,elektromos autót,elektromos,elektromos autó,
elektromos autók,kw os,elektromos autók,kwh,elektromos autót,elektromos,elektromos autó,fali töltőt

Mielőtt a címben szereplő kérdésre a konkrét választ keresnénk, érdemes az alapoktól kezdeni a vizsgálatot, pontosabban attól a résztől, hogy a kényelmes elektromos autózást nem csupán a töltési sebesség határozza meg. Hiszen hiába készül olyan jármú, ami DC oszlopon 5-10 perc alatt “feltankolható”, akár a hagyományos, belső égésű motorral szerelt társai, ha 2-300 kilométerenként szükség van erre a műveletre. De fordítva is igaz, hogy hiába tud megtenni egy villanyautó akár 800 kilométert egy töltéssel, ha utána órákig kell rostoklonia egy oszlopnál.

Összességében az egészséges kompromisszum az, amikor elég messzire, például 5-600 kilométerre tudunk eljutni egyetlen töltéssel, ám szükség esetén 20-30 perc állásidővel már értelmezhető hatótávnövekedést könyvelhetünk el. Ehhez elengedhetetlen a megfelelő hatékonyság, ami a légellenállás, a tömeg és az alacsony fogyasztású motor(ok) “szentháromságából” ered.

Persze egy kis akkuval sose fogunk nagy távokat leküzdeni egyszerre, a nagy telepnek viszont a tömege is nagyobb, így nincs egyszerű dolga a gyártóknak. Azt persze már mindenki belátta, hogy egy kisautónál nem szükséges a hatalmas hatótáv, hisz javarészt munkába járáshoz, városi közlekedéshez fogják használni a tulajok, míg a nagy családi négykerekűk esetében már úgysem számít szignifikánsan az a plusz 1-200 kilogramm.

Amper és kilowattóra, avagy az elektromos autó töltés hosszát befolyásoló tényezők

A modernkori villanyautók 10-15 éve íródó történetében megannyi akkuméret és töltési teljesítmény látott már napvilágot, hisz a technológia rohamosan fejlődik, szinte naponta mutatnak be akár ugyanabból a modellből nagyobb kapacitású vagy épp gyorsabban tölthető változatot (sokszor persze felárért cserébe). Azonban nem árt megkülönböztetni az AC és a DC töltési teljesítményt.

elektromos autók töltési,3,7 kw,7,4 kw,elektromos,50 kw,elektromos autó,töltési sebességet,11 kw,töltési,ha az autó,40 kwh,

Míg a háztartásokban és szinte bárhová telepíthető AC töltők maximális teljesítménye 22 kW (3x32A), addig a DC töltők és az autók folyamatos fejlődésen mennek keresztül, és manapság már nem ritka 300 kW feletti teljesítményű villámtöltőt találni. Egy ezzel kompatibilis járművel elméleti síkon akár 1500 km-nyi távot is lehetne egy óra alatt az akkuba pumpálni, ám a valóságban nem ilyen egyszerű a matek, de erre a következő részben térünk ki. Mindenesetre egy ilyen töltőoszlopon ideális esetben nagyjából 20-30 perc alatt nyerhetünk 4-500 km-es hatótávot, ami szép érték, szinte egy hagyományos tankolás hosszával egyenértékű (mire leakasztjuk a töltőpisztolyt, átfolyik a 60 liter üzemanyag, bemegyünk fizetni, sorban állunk és kisétálunk, 10-15 percbe könnyen belekerülhet). Persze hagyományos töltés esetén ennek töredéke, legjobb esetben is 22 kW áll rendelkezésre, ami egy mai nagyméretű és nagyteljesítményű járműnél jobb esetben is 4-5 órás teletöltést eredményez (teljesen lemerült akku mellett).

A Mercedes-Benz EQS 350 modelljét például 11 kW-os váltóáramú teljesítménnyel (3×16 amperrel) tudjuk tölteni, ami több mint 10 óra alatt teszi tele a teljesen üres, 96 kWh-s akkupakkot. Ennek a modellnek a maximális DC töltési kapacitása egyébként 200 kW, amivel kicsit több mint egy óra lenne a 0-100% töltés ideje, ezzel szemben 80%-ra elég 35 perc is. A maximális elméleti hatótáv 683 kilométer, így 35 perc alatt közel 550 km-t nyerhetünk. Persze ezt sok tényező befolyásolja.

A töltés hosszát befolyásoló egyéb tényezők

Az első ilyen tényező a külső és belső hőmérséklet. Nagy átlagban 20 Celsius fokos környezeti hőmérséklet mellett, 30-40 fokos akkumulátorral lehet elérni az ideális töltőteljesítményt, így a hideg vagy az extrém meleg is negatív hatással lesz a tempóra – arról nem beszélve, ha az autóban egyéb fogyasztók, mint a klímarendszer, multimédia, ülésfűtés, stb. működnek, hisz ezek mind áramot igényelnek. A nagy különbségeket persze a villámtöltési tempóban fogjuk realizálni, hisz ott közvetlenül az akkuba kerül a betöltött energia, ezért egyáltalán nem mindegy, hány fokos a telep. Mivel az AC töltés teljesítménye töredéke a DC-nek itt igazából nem fog szignifikánsan nőni a töltésidő, ám van helyzet, amikor itt is teljesítménycsökkenésre számíthatunk.

elektromos autók töltési,elektromos,50 kw,elektromos autó,11 kw,töltési sebességet,töltési,40 kwh,kw teljesítményű,fali töltő,

Például otthon, ha egy leterhelt villamoshálózatunk van, és okos fogyasztásmérővel kiegészített töltőt használunk (mint amilyen a spanyol Wallbox összes terméke, melyek a Power Boost nevű funkcióval tudják ezt). Ilyen esetben a töltő úgy igazítja a teljesítményt, hogy az épületben élők ne érezzék a mindennapi rutin közben annak hátrányait, vagyis a villanyórában található biztosítékokhoz fog igazodni a töltő által leadott teljesítmény úgy, hogy közben bármit használhatunk a háztartásban úgy, mintha nem töltenénk. Ekkor kis teljesítmény vagy rossz méretezés miatt az is előfordulhat, hogy amíg túlzott fogyasztást generálunk, addig a töltés nem is fog menni, csak miután megszűnik az extra terhelés. Előnye a technológiának, hogy sosem fognak lecsapni a biztosítékok, hátránya a kiszámíthatatlan töltésidő.

Emellett akadnak olyan köztöltők, ahol egy adott teljesítmény áll rendelkezésre kettő vagy akár több oszlopra, és ez oszlik el annyi felé automatikusan, ahány töltőfejet használnak épp az autósok – lehet ez AC vagy DC töltő is. Ilyenkor annak függvénye a töltési idő, hogy milyen egyéb járművek és meddig foglalják azt az ágat, amin mi is töltünk.

kw os,3,7 kw,töltési ideje,3,6 kw,7,4 kw,elektromos,50 kw,elektromos autó,töltési sebességet,11 kw,töltési,fali töltőt,

A töltési teljesítmény nem állandó – töltési görbe

Ezeken túl ideális körülmények mellett sem egyforma minden autó töltési görbéje, vagyis a felvett teljesítmény sem állandó egyik esetben sem, viszont manapság már egyre szélesebb töltöttségi tartományban valósulnak meg akár a maximum érték 90-95%-án a töltések. Vagyis elképzelhető, hogy például a korábban említett Mercedes EQS 350 80%-os töltöttségig legalább 160 kW-ot felvesz mindvégig DC oszlopon. Hagyományos gyorstöltőn általában 90%-ig szokták felvenni a fedélzeti töltő maximumértékét (néhány kivételtől eltekintve lehet ez egy fázison 3,7 vagy 7,4, illetve 11 vagy akár 22 kW) az oszlopról a járművek, persze ez attól is függ, hogy az adott helyszínen mit tud a töltő. Például hiába 7,4 kW-os a töltő, ha az autónk 11 kW-os rendszerrel szerelt, ez esetben ugyanis az 1x32A-ből csak 1×16-ot fogunk tudni kivenni a 3×16 helyett (a fázisok ugyanis nem közösíthetőek). Ezért érdemes otthonra is olyan AC gyorstöltőt választani, és általánosságban is ezeket a helyeket keresni, ahol 22 kW teljesítmény érhető el, hisz ebből minden jármű a saját maximumát tudja kivenni.

elektromos autók,elektromos autó,kw os,3,7 kw,töltési ideje,3,6 kw,elektromos autót,elektromos,50 kw,elektromos autó,

Mennyi is a töltési idő?

A töltési időt tehát összességében járművünk akkumulátora, és a fedélzeti töltőnk vagy az akkuval arányosan emelkedő teljesítményű DC töltőkapacitás határozza meg főként.

Ez gyorstöltés esetén kisebb modelleknél (pl Smart ForTwo és ForFour – 18 kWh – vagy Renault Zoe – 23,3 kWh ) lehet akár mindössze 1-2 óra, nagyobb négykerekűeknél (Tesla Model S Long Range, Mercedes EQS és Audi e-tron modellek 100 kWh körüli kapacitással) akár 10 óránál több is, de nagy átlagban 5-6 órával érdemes számolni, míg DC töltésnél 20 perctől egy óráig is könnyedén terjedhet a 80%-ra töltés ideális körülmények mellett.

A szakmában kevésbé jártas olvasóinknak ajánljuk az eautotoltokabel.hu Autó választó felületét, ahol a várható töltésidő mellett sok egyéb hasznos információra lelhetnek a kiszemelt modell kapcsán.

⚡️GYIK

⚡️1. Mi befolyásolja az elektromos autók töltési idejét?⚡️

A töltési időt több tényező határozza meg:

  • Az akkumulátor kapacitása (kWh).
  • A töltő típusa és teljesítménye (pl. 3,7 kW, 11 kW, 22 kW AC, vagy akár 300 kW DC).
  • Az autó fedélzeti töltőjének maximális kapacitása.
  • Külső tényezők, például a hőmérséklet és a villamos hálózat állapota.

⚡️2. Hogyan különböznek az AC és DC töltők?⚡️

  • AC töltők (váltóáram): Otthoni használatra és kisebb teljesítményre alkalmasak, jellemzően 22 kW-ig terjedő kapacitással.
  • DC töltők (egyenáram): Villámtöltők, amelyek gyorsan képesek feltölteni az autót, akár 300 kW feletti teljesítménnyel is.

⚡️3. Mennyi ideig tart feltölteni egy elektromos autót?⚡️

  • Gyorstöltés (DC): Ideális körülmények között 20 perctől 1 óráig tart a 80%-os töltöttség elérése.
  • AC töltés: Kis kapacitású autóknál (pl. Smart ForTwo) 1-2 óra, nagyobbaknál (pl. Tesla Model S) akár 10 óránál is tovább tarthat.

⚡️4. Hogyan befolyásolja az időjárás a töltési teljesítményt?⚡️

Az ideális töltési hőmérséklet 20 °C körüli. A hideg vagy meleg környezet csökkentheti a töltés sebességét, mivel az akkumulátor hőmérséklete hatással van a töltési teljesítményre.

⚡️5. Mit jelent a töltési görbe?⚡️

A töltési görbe azt mutatja, hogy az autó nem állandó teljesítménnyel tölt. Például a töltés kezdetén és végén a teljesítmény csökkenhet, míg középtartományban a legmagasabb.

Mi a véleményed?
Loading spinner

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük