Olvasási idő: 7 perc

Elektromos autó töltők típusai

Az áram is üzemanyag

elektromos autó,elektromos autó töltő,elektromos autók,elektromos autó töltés,elektromos autó töltése,töltő típusok,type 2,ccs combined charging system,elektromos,kw os,plug in,elektromos autó,elektromos autó töltő,22 kw,fél óra alatt 80,tesla model,otthoni töltés,autók töltésére,kia soul,7,4 kw,tisztán elektromos,töltésre is,elektromos autó,elektromos autó töltő,22 kw,fél óra alatt 80,tesla model,otthoni töltés,autók töltésére,kia soul,7,4 kw,tisztán elektromos,töltésre is,

A több évtizedes múltra visszatekintő, belső égésű motorral szerelt autók esetében mondhatni egyszerűvé vált a tankolás folyamata, hiszen gyakorlatilag kétféle üzemanyag létezik, amelyek egy-két kivétellel lefedik a teljes járműpaletta igényeit: míg a gázolaj minden dízel járműbe tölthető, addig a benzin esetében az oktánszám lehet az egyetlen sarkalatos pont, ám a 95-ös (E10) üzemanyag néhány különleges sportautó vagy veterán jármű kivételével minden mai típusba tökéletesen elegendő (persze például Amerikában más számozás él, de az elv ugyanaz). Az elektromos autók esetében maga az üzemanyag egyféle, ez a villanyáram, viszont egyáltalán nem mindegy, milyen eszköz segítségével juttatjuk azt a meghajtásért felelős nagyfeszültségű akkumulátorba.

Hogyan tölthetem elektromos autómat?

nissan leaf,type 1,mitsubishi outlander phev,plug in,elektromos autó,elektromos autó töltő,elektromos autók,elektromos autó töltés,type 2,elektromos,kw os,nissan leaf,type 1,elektromos autó töltő,22 kw

Az első különbséget az áram “fajtája” jelenti. A “hagyományos” áram az úgynevezett váltóáram (AC) minden háztartásban megtalálható. A konnektorban is ez van, de a villanyóráról leágaztatott vezetéken is ezt nyerhetjük ki.

A másik az egyenáram (DC), melyet többek között elektromos eszközeink (például mobiltelefonunk) használ, de a napelemes rendszer is ilyen áramot küld az inverterbe. Ez a típus az elektromos autók esetében a villámtöltőknél található meg, mivel nem túl olcsó megoldás, magáncélú használatban nagyon ritkán alkalmazzák. Ahogy az akkumulátoros háztartási eszközeink, úgy az e-autók is DC árammal működnek, így hagyományos hálózatról a fedélzeti töltőn, inverteren keresztül kerül átalakításra a bejutó áram.

Milyen eszközök segítségével tölthetőek az elektromos autók?

A legfontosabb kérdés, hogy hol fogjuk legsűrűbben tölteni villanyautónkat. Vannak, akik két hely között ingáznak sokat, és mindkét helyszínen lehetőségük van olcsón vagy akár ingyen tölteni (pl. otthon napelemes rendszer, munkahelyen pedig a bejárás támogatásának része az ingyen töltő-használat). Ilyenkor van lehetőség hordozható, nagyteljesítményű töltő használatára, amihez úgynevezett ipari aljzatok kiépítésére van szükség. Ezzel megspórolható a külön helyszíneken külön eszközök használata, viszont ha az egy szem töltőnk elromlik, akkor hirtelen megoldásra lesz szükségünk, ráadásul állandóan elő kell venni az autóból és eltenni, ami kényelmetlen lehet hosszabb távon.

Kicsit drágább, de valószínűleg a legjobb megoldás ilyen esetben egy-egy fali töltő, idegen nevén wallbox, szakmai megnevezésében EVSE használata, ami a legbiztonságosabb, legkényelmesebb lehetőség a gyors autótöltésre – amennyiben a megfelelő teljesítmény is rendelkezésre áll mindenütt.

Aki sokat utazik, annak utcai töltőkábelre is szüksége lesz, míg a sokat vendégségbe járók konnektoros otthoni megoldások után nézhetnek. De vegyük végig, pontosan milyen töltő típusok léteznek.

Elektromos autó töltő típusok

Konnektoros töltő:

Ez a legegyszerűbb módja az autó akkumulátorának töltésére, bár az egyik legveszélyesebb és leglassabb is, nem véletlen hívják sokan vésztöltőnek ezt a megoldást. Az egyszerűséget és a probléma forrását is ugyanaz adja: hagyományos, 230V-os konnektorba duható az eszköz egyik vége, míg egy kisebb dobozt és jó néhány méter kábelt követően az autóba a másik fele. Némelyik töltőnek a rajta található gomb(ok) segítségével állítható a felvett teljesítménye, hogy egy öregebb vagy jobban túlterhelt háztartásban se okozzon bajt egy kis töltés. A fő probléma az, hogy a hagyományos konnektorok nem arra lettek kitalálva, hogy hosszú órákon át maximális terhelést kapjanak – a háztartási dugaljak tartósan 10A, azaz 2300 watt teljesítménnyel terhelhetők, márpedig a saját gombbal nem rendelkező töltők épp ezt a teljesítményt kérik, míg az állíthatók általában 6-8-10-13 és esetenként 16A teljesítményt kérhetnek. Azonban minél kisebb az amperszám, annál tovább tart a töltés, ráadásul a közben keletkező veszteség is, mivel ezek a járművek tulajdonképp guruló számítógépek is egyben, töltés közben működtetik bizonyos rendszereiket, amik áramot igényelnek. Nem véletlen, hogy 10A, azaz 2300 wattos teljesítménnyel töltve valójában alig 2000 watt kerül csak az akkumulátorba, vagyis 10 órányi töltéssel is jó esetben 20 kWh kapacitásnövekedést könyvelhetünk el. Ez a mai, 60-70-80 kWh-s telepekkel szerelt négykerekűek esetében könnyen kiszámolható, hogy akár másfél napos folyamatos töltést igényel, miközben a konnektor akkora terhelést kap, mintha egy nagy teljesítményű hajszárítót működtetnék végig róla.

Hordozható töltő:

Ezek a típusú eszközök a konnektoros és a fali egységek keverékei, mert nagyjából ugyanúgy hordozhatóak, mint a dugvillás megoldások, azonban itt sok esetben cserélhető fejjel szállítják őket, azaz többféle kiállásra is rádughatók (pl. ipari egy- vagy háromfázisú és hagyományos konnektor). Eközben teljesítményük elérheti akár a 22kW-ot is, persze minél nagyobb a teljesítmény, annál nehezebb az eszköz és annál drágább is. Ráadásul a legtöbb ilyen készülék nem rendelkezik okos vezérelhetőséggel, így statisztikákat sem gyűjtenek vagy épp a felhasználó sem azonosítható velük.

Fali töltő (AC):

Egyéb nevein wallbox vagy EVSE falra vagy oszlopra szerelve teszi lehetővé a gyors és kényelmes töltést. Napjainkban leginkább háromféle teljesítmény létezik belőlük: egy fázison 32A maximális áramfelvétellel (régebben jellemzőek volt az 1x16A változatok is, de mára már nem túl gyakoriak, mert kevés olyan autó készül, amelyik ilyen, relatíve alacsony áramerősséggel beérné). A következő lépcsőt a 3x16A-es, 11kW-os töltők jelentik, manapság talán a legtöbb elektromos autó ekkora fedélzeti töltővel rendelkezik, így sok helyen elég lehet ez a méret, ám az igazi aduászt a 3x32A-es, 22kW-os változat jelenti, hisz ez tulajdonképp minden járműtípust a maximális teljesítménnyel tudja kiszolgálni – feltéve, hogy elérhető ekkora teljesítmény a helyszínen. Persze amennyiben nem, akkor sincs gond, mert az összes valamirevaló készülék rendelkezik állítható áramerősséggel – a spanyol gyártmányú Wallbox-ok például hardveres szinten is, így elkerülhető, hogy a felhasználó véletlen magasabbra húzza a teljesítményt, mint ami elérhető lenne), ráadásul árban alig pár százalékkal drágábbak a dupla akkora teljesítmény ellenére, így aki biztosra szeretne menni, ezek közül választ.

elektromos autó töltőcsatlakozó típusok

Fali töltő (DC):

A DC töltők nem is nevezhetők igazán fali készülékeknek, hiszen hatalmas fém házakban laknak, amiknek masszív szellőztetése, hűtése is van, ugyanis itt hatalmas áramerősségek mennek át, ami nem kis hőtermeléssel is jár. Ezek az eszközök ráadásul igen drágák, az AC töltőkhöz képest 20-30-szoros árakról beszélhetünk. A lényegük, hogy sokkal magasabb teljesítmény leadására képesek, így jóval gyorsabban töltik fel a kompatibilis e-autók akkumulátorait. Manapság már minden elektromos autó rendelkezik a CCS csatlakozóval, ami az ilyen oszlopokon való töltéshez nélkülözhetetlen – régebben a japánok a ChaDeMo típust favorizálták, de ez mára gyakorlatilag kikopott az új modellekből, az egyik utolsó ilyen típust használó jármű a Nissan Leaf. Bizonyos járművek 250-300 kW maximális teljesítmény felvételére is képesek, így egy 10-ről 80%-ra töltés 20-25 perc alatt is megoldható.

Utcai töltőkábel:

Az utcai töltőkábelek lényege a kábel nélkül szerelt AC oszlopok összeköttetése a járművel. Ahogy a fali töltőkből, ezekből is létezik egy- valamint három fázisú, különböző teljesítmény – áramerősség – átvitelére alkalmas, valamint különböző hosszúságú változat, ami meghatározza árukat és azt, hogy milyen gyorsan tölthetjük fel elektromos autónkat. Európában Type 2 (IEC 62196 szabvány szerinti) típusú töltőfej a jellemző, ettől eltérő Type 1 főleg a 2015 előtti, vagy amerikai autóknál lehetséges.

Az új járművekhez általában mellékelik a gyártók a megfelelőt, de használt villanyautó vásárlásakor előfordulhat, hogy már nem kapja meg az új tulajdonos a kábelt. Amennyiben nem vagyunk biztosak, hogy autónkhoz milyen való, érdemes megnézni az alábbi oldalon. Ha egyszerűen csak hosszabb kábelre van szükségünk, akkor pedig itt érdemes szétnézni.

⚡️GYIK

⚡️1. Milyen típusú árammal lehet tölteni az elektromos autókat?⚡️

Az elektromos autókat váltóárammal (AC) és egyenárammal (DC) is lehet tölteni. A váltóáram minden háztartásban megtalálható, és általában a fali töltők (wallbox) használják. Az egyenáramot főleg villámtöltők alkalmazzák, mivel gyorsabb töltést tesz lehetővé.

⚡️2. Mi a különbség a konnektoros töltő és a fali töltő között?⚡️

A konnektoros töltő egyszerű, közvetlenül a hagyományos 230V-os konnektorba csatlakoztatható, de lassú és kevésbé biztonságos. A fali töltő (wallbox) falra vagy oszlopra szerelve használható, gyorsabb és biztonságosabb megoldást nyújt, de telepítése és használata költségesebb.

⚡️3. Milyen teljesítménnyel működnek a fali töltők?⚡️

A fali töltők különböző teljesítményűek lehetnek, általában 11 kW (3x16A) vagy 22 kW (3x32A) teljesítménnyel működnek. A 22 kW-os töltő minden járműtípus számára elegendő teljesítményt biztosít, feltéve, hogy a helyszínen rendelkezésre áll ilyen áramellátás.

⚡️4. Miért nevezik a konnektoros töltőt “vésztöltőnek”?⚡️

A konnektoros töltőt gyakran nevezik “vésztöltőnek”, mert bár egyszerű és mindenhol használható, nagyon lassú és hosszú távú használata veszélyes lehet a háztartási elektromos hálózatra nézve. Hosszú órákon át maximális terhelést igényel, ami túlmelegedést és egyéb problémákat okozhat.

⚡️5. Mik azok a DC töltők, és miben különböznek az AC töltőktől?⚡️

A DC töltők egyenáramot használnak, és sokkal nagyobb teljesítménnyel képesek tölteni az elektromos autókat, mint az AC töltők. Ezért a DC töltők gyorsabban töltenek, de drágábbak is. Főként nyilvános villámtöltő állomásokon találhatók.

Mi a véleményed?
Loading spinner

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük