Olvasási idő: 4 perc

Mit kell tudni az elektromos autók töltési hatékonyságáról?

Egy tisztán elektromos hajtással működő autó energiaellátását a jármű akkumulátorának telepe biztosítja. Azt tudnunk kell azonban, hogy az aksiba táplált energia közel sem egyenlő azzal a mennyiséggel, amely pusztán arra szolgál, hogy e-járgányunk az úton haladjon.

Általánosságban elmondható, hogy egy e-autó 12-15 százalékkal több energiát használ fel, mint amennyit a hatótávolság növelésének javára fordít. Ez a szám csupán egy hozzávetőleges érték, lehet alacsonyabb és magasabb is, például a töltési körülményektől függően. Cikkünk témája az elektromos autók töltési hatékonysága konnektoros vagy fali töltő használata esetén.

wallbox fali elektromos autó töltés, elektromos autók fali töltő otthoni töltés 3,7 kw fali töltő során sokan esetén hálozat töltlést okos fázis egyszerű könnyen használni rendelkezik során természetesen például otthon töltők érdemes otthon töltők érdemes fontos szükséges otthon töltők érdemes otthon

Mit jelent az elektromos jármű hatékonysága?

A rendszer hatékonysága meghatározható a kimeneti és a bemeneti energiák arányaként. Például, ha egy elektromos motor 1 kilowatt energiát szolgáltat az áramellátásból származó 1,2 kilowatt fogyasztásával, a motor hatásfoka 1:1,2=0,833. Ez 83,33 százalék, ami azt jelenti, hogy a motor a bevitt teljesítmény 83,33 százalékát képes mechanikai energiává átalakítani. Mi történt a fennmaradó 0,2 kilowattal? A teljesítmény eloszlott átviteli veszteségként.

Az e-mobilitás esetében az akkumulátorban tárolt kémiai energia elektromos energiává fluktuál, majd a motor átalakítja az elektromos energiát mechanikai energiává. Az átalakítások során bizony számolnunk kell az energiaveszteségek realitásával is, aminek számos oka van. Ilyen, hogy az aksit megfelelő hőmérsékleten kell tartani a töltés során, hogy az aerodinamikai ellenállás leküzdéséhez is szükséges energia, de ide sorolhatjuk a sebességváltásból adódó súrlódási és mechanikai deficitet is.

Miért számít az elektromos járművek hatékonysága?

Mint ahogy már említettük, egy elektromos verda az akkumulátorban tárolt energiát használja fel a meghajtáshoz. Nyilvánvaló, hogy minél nagyobb a hatékonyság, annál kisebb a veszteség. A teljes rendszer hatékonysága az egyes alkatrészek egyéni produktivitásának függvénye. Ha a motor hatékonysága 85 százalék, az inverteré 98 százalék, az összes többi alkatrészé pedig 90 százalék, a teljes hatásfok 0,85×0,98×0,90=0,7497, azaz 74,97 százalék. Mivel egy elektromos jármű akkumulátorral működik, a csökkentett energiaveszteség javítja a megtett távolságot, ami az alfája és ómegája az e-mobilitásnak.

tisztán elektromos autó és a tesla model 3, tesla model x model y long range, vagy akár a bmw i3 hatótávja

Hogyan lehet minimalizálni a töltési veszteségeket?

Egyrészt magasabb feszültségű töltők használatával, másrészt a szélsőséges hőmérsékleti körülmények kiküszöbölésével javítható az elektromos autók töltési hatékonysága. Sokan esküsznek az akkumulátor 20-80 százalékos sávban történő használatára is, viszont ezen a fronton azt sem árt szem előtt tartani, hogy kétheti vagy havi rendszerességgel legalább egy alkalommal érdemes 100 százalékra is feltölteni az akkut, ami ugye minden elektromos autóban sok lítium-ion cellából áll össze, és ezek között egy idő után, ha sohasem alkalmazzuk a teljes feltöltést, egyre nagyobb feszültségkülönbség alakul ki. Továbbá az sem mindegy, hogy az e-mobilitás frontján igénybe vehető töltési módszereket mikor és milyen gyakorisággal alkalmazzuk.

Beszéljünk a töltési módokról!

Egy elektromos kocsit lényegében kétféleképpen lehet tölteni. Váltakozó árammal (AC), amely esetében az autóban található fedélzeti töltő határozza meg a maximális töltési teljesítményt. Ez az otthon is használatos konnektoros töltési mód, ami nagyjából 4-7 óra alatt tölti fel a járgányt. Illetve van az egyenáramú gyorstöltés, ami kiküszöböli az AC-DC átalakítási veszteségeket, itt az energia egyenáram formájában közvetlenül az autó akkumulátorába kerül, vagyis az elektromos hálózat váltakozó áramának egyenárammá alakítását a töltőoszlop végzi. Ezek a töltők általában frekventált helyeken, autópályák mellett találhatók, legtöbbször 50 kilowattos maximális teljesítményűek és akár már negyedóra alatt is jelentős energiamennyiséghez juttatják az e-kocsit.

Hiedelmek.

Rengeteg hiedelem kering a köztudatban a töltések hatékonyságát illetően, az egyik ilyen, hogy váltakozó áramú, konnektoros töltés esetében törekednünk kell a minél lassabb töltésre. Ezt felejtsük el: az elektromos autók töltési hatékonysága szempontjából mindegy, hogy 7 vagy 3 kilowattos teljesítménnyel történik a töltés. Sőt egyes modelleknél a váltakozó áram egyenárammá alakításának kisebb töltési teljesítménynél nagyobb a vesztesége. Átalakítási veszteséggel mindig kell kalkulálni, ez a legtöbb modellnél körülbelül 10 százalék.

DC töltésnél ilyen probléma nyilvánvalóan nem áll fenn. Viszont az nem mindegy, hogy milyen gyakran alkalmazzuk a villámtöltést, tartogassuk ezt a hosszabb utazások „muszáj” opcióira, a villámtöltés során ugyanis rövid idő alatt nagy árammennyiséget kap az akkumulátor, amely hatására megemelkedik a hőmérséklete, a lítium-ion szerkentyűkre pedig rendkívül káros a túlmelegedés.

ac és dc töltés elektromos autó váltakozó áramú fedélzeti töltő töltés esetén elektromos autók töltési megoldásai akár 350 kw-al történik

Egy szemléletes példa

renault-zoe-elektromos auto toltes-ido

Nem titok, hogy a Continental által a Renault Zoe-hoz épített Q90 hajtáslánc alacsony töltési hatékonysággal rendelkezik. Ez alacsonyabb hatótávolságot eredményez, mint amit a Renault házon belül tervezett és fejlesztett R90 hajtásláncánál tapasztalhatunk. Az alacsony töltési hatékonyság időt és energiát pazarol, amitől megfelelő választással megkímélhetjük a pénztárcánkat.

Hasonlítsuk össze a Renault Zoe két hajtásláncának töltési hatékonyságát! Az alábbi táblázat a Renault France webhelyén elérhető információk alapján készült. A ZE 40 (41 kWh) akkumulátor töltését 80%-ra állították be:

(1) ennek az adatnak nincs sok értelme, mivel a régi Q210-ben a mért hatékonyság 7,4 kW-nál nagyjából 90% volt

(2) a töltési hatékonyság 43 kW-os sebesség mellett nem számítható ki pontosan, mivel az nem marad fenn a teljes töltési idő alatt

Láthatjuk, hogy a motor felépítéséből adódóan a konnektoros töltés esetén óriási hatékonyságkülönbség adódik a két típus között. A Q90 előnye ugyan, hogy képes a 43 kW-os váltakozó áramú (AC) villámtöltésre, ám hogyha ez a típus mellett döntünk, mindenképpen javasoljuk mellé egy 22 kW teljesítményű fali töltő beszerzését. Így hosszútávon 30%-kal növelhető a Renault Zoe Q90 elektromos autók töltési hatékonysága, azaz ennyivel kevesebb elpazarolt energiával és forinttal számolhatunk. Az egyfázisú töltést az R90-es változat esetében is érdemes elkerülni, amennyire csak lehetséges, a 22 kW teljesítményű töltés választásával az energiafogyasztás 20%-át takaríthatjuk meg minden töltésnél.

Wallbox Pulsar Plus elektromos autó fali töltő max. 22kW – Fekete – 5m

Utánrendelhető

Original price was: 354 900 Ft.Current price is: 324 900 Ft. Bruttó (255 827 Ft + Áfa)

go-e Charger Gemini flex Elektromos autó Hordozható töltő (Max. 22 kW)

7 készleten

Original price was: 319 900 Ft.Current price is: 304 900 Ft. Bruttó (240 079 Ft + Áfa)

Mi a véleményed?
Loading spinner

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük