Olvasási idő: 4 perc

Az alábbi kérdések megválaszolásával rövid bepillantást nyújtunk Önnek elektromos töltő és kábel  típusok kiválasztásánál mik legyenek a főbb szempontok. Megfelelő kombót használva járműve pillanatok alatt menetre készen áll.

Néhány kérdés megválaszolása után már bátrabban mozgunk az elektromos autók töltés világában.:)

Mode 2 töltőkábel

A Mode 2 töltőkből különbőző fajtákat kínálnak már a piacon. A legjobb példája az elektromos járművekhez gyári tartozékként adott, háztartási aljzathoz  csatlakoztatható  töltőkábel, amely nem több mint 10 Amper erősségű áramot biztosít a járműnek, biztonsági okokból limitálva 10 Amperre – hogy szükség esetén illetve egy váratlan vészhelyzetkor gyengébb teljesítményű konnektor aljzatról is lehessen tölteni a család elektromos kedvencét. Hosszú távon a Mode 2-es típusú töltésre nem célszerű berendezkedni! A ma használatban lévő konnektrorok többsége nem erre a célra lett kialakítva, ami szélsőséges esetben balesethez is vezethet, melyről a „Miért van szükségem fali töltőre?” írásunkban részletesebben olvashat.

(Figyelem! Csak védőföldeléssel rendelkező konnektort használjon és soha ne csatlakoztassa a töltőt hosszabbítón, vagy elosztón keresztül a hálózathoz!)

A kommunikációért egy kisebb méretű (ICCB- In-Cable Control Box) vezérlődoboz a felelős ami a vezérlő elektronikát rejti, melynek a felületén LED-ek találhatók, vagy egyes típusok esetén egy kisebb kijelző mutatja a töltési folyamat pillanatnyi állapotát.

A kábel másik végén egy nagyméretű, speciális csatlakozó van (Type1 vagy Type2), amivel a töltőt a jármű töltőbemenetére lehet kapcsolni.

Egy fejlettebb változata a Mode 2 töltőkábelnek az, ami már CEE ipari csatlakozóval van ellátva, mely kompatibilis a különböző közép-kelet-európai ipari aljzatokkal, mint például az go-e vagy a Zencar termékcsalád legtöbb terméke.

Ez lehetővé teszi, hogy elektromos autóját rövid idő alatt teljesen feltölthesse a CEE csatlakozó típusától függően, akár 22 kW-os telesítménnyel is.

Mode 3 (utcai) gyorstöltákábel

A Mode 3 töltőket hívják a köznyelvben „gyors” vagy “villám” töltőknek is. A köztéri, nyilvános töltő állomások többsége is Mode 3-as „gyorstöltő”.

A Mode 3 gyorstöltőkábel egy csatlakozókábel a töltőállomás és az elektromos autó között. Európában Type 2 típusú töltőfej a szabvány. Az elektromos autó oldali csatlakozó típus lehet:

  • Type 1 (főleg a 2015 előtt gyártott vagy amerikai import elektromos autóknál jellemző)
  • Type 2 (IEC 62196 szabvány szerinti)

A töltőállomásokat az európai szabványnak megfelelő Type 2-es csatlakozóaljzattal látják el. Tehát az elektromos autójának feltöltéséhez

  • vagy egy Mode 3-as Type 2 töltőkábel, ami Type 2 (autó oldali)-Type 2 (töltő oldali)  (pl. Renault ZOE-hoz),
  • vagy egy Mode 3-as Type 1 töltőkábel (autó oldali) – Type 2 (töltő oldali) (pl. Fiat 500e USA modell) töltőkábelre van szüksége.

Milyen csatlakozók vannak elektromos autókhoz?

Type 1 csatlakozó

A Type 1 típusú csatlakozó egy fázison legfeljebb 7,4 kW (230 V, 32 A) teljesítménnyel tud tölteni. A szabványt elsősorban az ázsiai régióból származó autómodellekben alkalmazzák, ezért Európában nagyon kevés Type 1-es nyilvános töltőállomás található.

Type 2 csatlakozó

Type 2-es csatlakozó az európai szabvány. A legtöbb nyilvános töltőállomás Type2-es (töltő oldali) bemeneti aljzattal van felszerelve. Az összes 3 fázisú Mode 3 utcai gyorstöltőkábel Type 2-es csatlakozóval van ellátva. A töltőállomásokon található összes Mode 3 típusú töltőkábel rendelkezik úgynevezett Mennekes /Type2 -es típusú csatlakozóval.

Kombinált töltők (Combo Charging System, vagy CCS)

Az egyenáramú (DC) töltéshez, a járművekbe speciális csatlakozókat építenek be a gyártók. Sok esetben ez egy külön csatlakozó aljzat az autón.

A CCS csatlakozó a Type 2-es csatlakozó továbbfejlesztett változata. Az új fejlesztéseknek köszönhetően, további két áramellátási érintkezővel rendelkezik a gyors töltés céljából, és támogatja az AC és DC töltési teljesítményt 170 kW-ig. A gyakorlatban ez az érték általában 50 kW körül van.

CHAdeMO

CHAdeMO töltő (japán szabványból átvett, japán elnevezéséből: O cha demo ikaga desuka – „Kér egy kis teát?”) 

Ezt a töltési szabványt Japánban fejlesztették ki, és 50 kW-ig képes tölteni a megfelelő nyilvános töltőállomásokon. A következő gyártók kínálnak elektromos autókat, amelyek kompatibilisek a CHAdeMO csatlakozóval: BD Otomotive, Citroën, Honda, Kia, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Peugeot, Subaru, Tesla (adapterrel) és Toyota.

Tesla Supercharger

A Tesla a Type2-es típusú Mennekes csatlakozó módosított változatát használja, az általa kiépített Supercharger töltőállomásokon. Tesla Supercharger töltőállomások megtalálhatók a forgalmasabb utcai csomópontokon. A hálózat lehetővé teszi, hogy a Model S  mindössze 30 perc alatt 80% -ig feltöltődjön. A Tesla ezt a hálózatot ingyen biztosítja  ügyfeleinek. A mai napig nincs lehetőség más gyártmányú autókat  tölteni Tesla szupertöltővel.

Milyen csatlakozókkal találkozhatunk otthon, parkolóban vagy menet közben?

Háztartási aljzat

A megfelelően kialakított háztartási aljzaton keresztül Mode 2-es töltőkábellel max. 3,7 kW-al (230 V, 16 A) töltheti elektromos autóját.

Mode 2-es kábel választásánál javasoljuk az alacsanyabb amper számra is állítható töltőket és azt, hogy maximum 2,3 kW (230 V, 10 A) teljesítménnyel töltsenek, amíg az aljzatot előzetesen nem ellenőrizték. Háztartási aljzatok számos nyilvános töltőállomásokon is megtalálhatók. Ez a töltési módszer minden elektromos autó számára elérhető.

CEE csatlakozó dugó

(Európa majd minden országában leginkább használatos csatlakozórendszer)

A CEE csatlakozók a következő változatokban kaphatók:

  • egyfázisú (kék változat) az úgynevezett kempingcsatlakozó legfeljebb 7,4 kW (230 V, 32 A) töltőteljesítménnyel
  • háromfázisú (piros változat) ipari aljzatokhoz
    • a kisméretű ipari dugó (CEE 16) 11 kW (400 V, 16 A) teljesítménnyel képes tölteni
    • a nagy ipari csatlakozó (CEE 32) lehetővé teszi akár 22 kW (400 V, 32 A) teljesítménnyel képes tölteni

Mi a véleményed?
Loading spinner

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük