Olvasási idő: 3 perc

Ha elektromos mobilitásról van szó, két különböző áramot használhatunk fel üzemanyag forrásként az elektromos autónkba – AC (váltakozó áram) és DC (egyenáram). De mielőtt jobban beleásnánk magunkat, két dolog van, amit észben kell tartani.

  • Az áram ami a hálózatról érkezik, azaz a háztartási aljzat, ami mindig AC (váltakozó áram)
  • Az akkumulátorokban tárolt energia mindig DC (egyenáram)

AC és DC, nem AC/DC

AC és DC két teljesen különböző típusú elektromos áram. Mindkettő különböző irányba halad, eltérő sebességgel, illetve más az alkalmazhatóságuk. Az AC/DC pedig egy hard rock banda, amely annak ellenére, hogy van egy albumjuk „High Voltage” néven, semmi köze sincs az elektromos áramhoz, vagy elektromos autó töltéshez.

Az AC egy elektromos áram, ami az áramlást tekintve, időszakos megváltoztatja az irányát. AC áramot lehet termelni megújuló energiaforrásokból, amelyeknél a generátor a forgási energiát használják fel, mint a szél, vagy vízenergia turbinák. AC-t emellett hatékonyan alkalmazhatunk hosszabb távokra, ez az oka annak, hogy az egész világ elektromos hálózata AC áramot használ, és ezért találhatjuk meg az otthonunkban vagy a munkahelyünkön is mindenképpen.

A DC mindig egyenes vonalban mozog, és olyan megújuló technológiákkal generálják, mint a napelemeké. Többek között, a DC használható energia tárolására vagy LED világításra. Az akkumulátorok DC energiát tárolnak, és bár sose tudatosul bennünk, de akárhányszor feltöltjük a laptopunkat, a töltő átalakítja az AC energiát a hálózatról DC árammá az akkumulátor számára.

Röviden, AC áramot kapunk a hálózatról amelyet a töltők DC árammá alakítanak, amely már tárolható akkumulátorokban.

1

AC és DC töltés az elektromos mobilitásban

Hogyha egy elektromos autó töltéséről beszélünk, a legnagyobb különbséget az AC és DC töltés között az adja, hogy hol vált pontosan az áram AC-ről DC-re. Lényegtelen, hogy az elektromos autód AC vagy DC töltőállomást képes használni, az autód akksija mindig DC energiát fog tárolni.

Ha egy DC töltőállomást használunk, az AC energia (a hálózatról) átalakulása a töltőállomáson belül történik – ezzel lehetőséget adva a DC-nek, hogy egyenesen a töltőállomásról áramoljon az akkumulátorba. Mivel az áttérés a tágas töltőállomáson belül történik és nem az autóban, így nagyobb átalakítok használhatóak, hogy gyorsan konvertáljuk az AC áramot. Ennek eredményeképpen, néhány DC töltőállomás akár 350 kW energiával is rendelkezhetnek, amivel 15 perc alatt feltölthetünk egy elektromos autót.

2

A görbe előtt maradás

A másik fontos különbséget adja, az AC és DC töltés eltérő töltési görbéje. AC töltéssel, az áramlás leginkább egy egyenest formáz, és nem is igazán nevezhető görbének. Ez annak köszönhető, hogy a viszonylag kicsi fedélzeti töltő limitált energiát képes felvenni hosszabb idő alatt.

Ezzel szemben, DC töltéskor, egy csökkenő töltési görbe keletkezik. Ez annak köszönhető, hogy az elektromos autók töltője alapvetően képes egy sokkal gyorsabb áramlást befogadni, azonban fokozatosan egyre és egyre kevesebbet vesz fel, ahogy kezdi elérni a teljes kapacitást.

Jól szemléltethető ez, ha úgy képzeled el az elektromos autó akkumulátorát, mint egy pohár, és a DC töltőt, mint egy vizespalack, amiben a víz az áram. Először, gyorsan feltöltöd a poharat, és ahogy egyre több lesz benne, és közel ér a tetejéhez, lelassítasz, hogy ne folyjon ki.

Ugyanez a logika alkalmazható a DC gyors és villámtöltésére. Pontosan ezért vesz fel kevesebb energiát az akkumulátor, amint 80 százalékhoz ér.

3

Más tényezők, amelyek befolyásolhatják a töltési sebességet:

  • akkumulátor százaléka ( töltési állapot)
  • az elektromos autó akkumulátorának állapota
  • környezeti körülmények

AC a hálózatnak és DC a töltőnek

Az AC és a DC is egyaránt fontos az elektromos mobilitás világában. AC energiát kapsz a hálózatról, amely átalakul DC energiává, és így már tárolható az elektromos autónkban. Amikor AC töltőállomást használunk, az átalakulás DC-vé az elektromos autó fedélzeti töltőjébn történik, amely gyakran limitált lehetőséget jelent. A villámtöltő állomásoknál azonban az átalakulás az elektromos autón kívül történik, egy nagyobb átalakítót használva, ezzel gyorsítva a folyamatot.

Szeretnél többet megtudni a töltőállomásainkról és töltőinkről? Az alábbi linken elérhető minden termékünk!

Wallbox Pulsar Plus fali töltő max. 11kW – Fekete

Utánrendelhető

Original price was: 344 900 Ft.Current price is: 314 900 Ft. Bruttó (247 953 Ft + Áfa)

Wallbox Pulsar Plus elektromos autó fali töltő max. 22kW – Fehér – 5m

Utánrendelhető

Original price was: 354 900 Ft.Current price is: 324 900 Ft. Bruttó (255 827 Ft + Áfa)

Wallbox Pulsar Plus fali töltő max. 11kW – Type2 – Fehér – 5m

Utánrendelhető

Original price was: 344 900 Ft.Current price is: 314 900 Ft. Bruttó (247 953 Ft + Áfa)

Wallbox Pulsar Plus 22kW + POWER BOOST + Kábel Dock – Fehér

Utánrendelhető

Original price was: 474 700 Ft.Current price is: 427 230 Ft. Bruttó (336 402 Ft + Áfa)

Wallbox Pulsar Plus 22kW + POWER BOOST + Kábel Dock – Fekete

Utánrendelhető

Original price was: 474 700 Ft.Current price is: 427 230 Ft. Bruttó (336 402 Ft + Áfa)

Wallbox Pulsar Plus elektromos autó fali töltő max. 22kW – Fehér – 7m

Utánrendelhető

Original price was: 394 900 Ft.Current price is: 364 900 Ft. Bruttó (287 323 Ft + Áfa)

Mi a véleményed?
Loading spinner

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük