Olvasási idő: 4 perc

Mennyire tűzveszélyes az elektromos autó töltés?

elektromos autó,elektromos autók,elektromos járművek,autó,tisztán elektromos,töltők,tűz,akkumulátor,esetén,hagyományos,jármű,magyarországon,tűz,például,szükség,

Néha hallani vagy olvasni lehet a különböző híradási fórumokon egy-egy elektromos autót érintő tűzesetről, ami természetesen rögtön a technológiát ellenzők legnagyobb fegyverévé válik, amikor a hátrányokról kezdenek beszélni. Persze azt nem veszik figyelembe, hogy nem pusztán darabszámok tekintetében, hanem arányaiban is mennyivel több hagyományos autó válik tűz martalékává ugyanakkora időtartam leforgása alatt, ráadásul az elektromos meghajtású járművek esetében általában nem maguk az autók okozzák a tüzet, hanem a felhasználók sokszor leleményes, ám veszélyes próbálkozásai.

Tűzveszélyes elektromos autó töltés

Az egyik ilyen esetet egy dán Nissan Leaf tulajdonosa okozta magának, amikor a szabad ég alatt töltött járműnek akkumulátorát alulról egy kenyérpirítóval igyekezett melegen tartani, ám az eszköz túlhevített néhány alkatrészt, amik aztán lángra kaptak, így az autó, a kocsibeálló és még a ház egy része is a tűz áldozatává vált.

elektromos autó,elektromos autók,autó,töltő,töltők,tűz,akkumulátor,villanyautó,jármű,

Persze nem ez az egyetlen olyan szerencsétlenség, amikor nem is maga az elektromos autó és pláne nem a töltés okozza a bajokat. Régebben, amíg nagyon kis hatótávot tudtak és korszerűtlen fűtési rendszerrel szerelték a villanyautókat, divat volt a benzines vagy dízel kályhával (állófűtéssel) kiegészítés, amellyel így akár télen is a nyárihoz közeli hatótávokat lehetett elérni, miközben kellemes meleg volt az utastérben. Igen ám, csak sokszor nem megfelelően szerelték be ezeket a tüzelő berendezéseket, amik aztán szivárgás vagy nem hőálló alkatrésszel érintkezés következtében lángra kaptak.

töltés közbeni tűzesetek igen elenyésző számban találhatók meg a statisztikákban, ráadásul ezek egy részéért is a felhasználók felelősek, például 50-60 éves háztartásban, ahol még vékony alu vezetékek húzódnak a falakban, esetleg földelés nélkül kezdenek 2-2,5 kW-os teljesítménnyel autót tölteni, hamar kész a baj.

De akkor mitől lesz biztonságos az e-autó töltése?

Mik azok a tényezők, amik befolyásolják a biztonságos autó töltést?

Először is maguk a felhasználók, akik felelnek azért, hogy a helyi emissziómentes jármű, amivel közlekednek a lehető legbiztonságosabb körülmények között töltődjön fel.

Ennek egyik alappillére a megfelelő töltő. Nem célszerű életvitelszerűen a konnektoros – amúgy is vésztöltőnek hívott – EVSE (Electric Vehicle Supply Equipment kifejezés rövidítése, ami szó szerint Elektromos Járművet Tápláló Eszközt jelent) használata, ugyanis amellett, hogy nagyon lassan töltik fel a járművet, igencsak leterhelik az aljzatot, amibe dugták őket, ez a kötéseknél, érintkezéseknél okozhat problémát (melegedést, akár zárlatot).

elektromos autó,elektromos autók,elektromos járművek,autó,tisztán elektromos,töltés,töltők,érdemes,tűz,akkumulátor,esetén,hagyományos,jármű,magyarországon,töltők,akkumulátor,például,szükség,

A következő lényegében annak egy változata, amit már kiskorunkban megtanítottak nekünk: viharban ne álljunk fa alá. Viharban autót se töltsünk lehetőség szerint. Egyrészt hiába a tömítettség, szabad ég alatt szakadó esőben azért beszivárog víz a töltőnyílás környékén (mielőtt bedugnánk a töltőpisztolyt), ami nem feltétlen azonnal okoz gondot, de előbb-utóbb biztosan. Ezen túlmenően egy esetleges villámcsapás tönkreteheti töltőberendezésünket vagy autónk különböző elektromos rendszereit (persze túlfeszültség levezetővel kivédhetjük ezt a veszélyt).

Bár önmagában a hosszabbító nem annyira ördögtől való, konnektoros töltés esetén ezt sem javasoljuk, ugyanis a legtöbb elosztó vagy lengő hosszabbító, amit a barkács- vagy diszkontáruházakban vehetünk, hobbi célra, kisebb teljesítményre tervezett. Erős melegedés léphet fel a vékony kábelkeresztmetszet vagy a rossz minőségű dugvilla/aljzat használata közben, ami jobb esetben elpazarolt energiához, esetleg töltés leállásához, rosszabb esetben pedig akár leolvadáshoz, tűzhöz is vezethet.

Mitől lesz biztonságos az elektromos autó otthoni töltése?

A hangsúly a megfelelő felkészülésen, vagyis a korrekt védelmi berendezéseken és a jó méretezésen van.

Az első és legfontosabb, hogy a töltés lehetőleg külön kbeörön legyen minden mástól, így nem kell több fogyasztónak osztoznia ugyanazon a vezetéken és biztosítékon. A magyar szabványok előírják azt is, hogy kismegszakító és fi-relé (érintésvédelmi relé) mindenképp legyen a töltő előtt. A jobb készülékeknek, mint a Besen vagy a Wallbox rendelkezik saját szivárgóáram és egyenáram hibafelismeréssel, így elegendő nekik az olcsóbb, a típusú fi-relé. Ezen kívül sajnos nem kötelező, de mi erősen ajánljuk a túlfeszültség levezető (pl T2+T3 kombinált) használatát, hogy egy esetleges villámcsapás ne okozzon kárt autónkban vagy a készülékben.

Az se mindegy, hol töltünk. Ez alatt azt értjük, hogy lehetőség szerint távol tegyük mindenféle éghető anyagtól (különösen a gyúlékony folyadékok, könnyűszerkezetes fa építmények, papírok…), így számottevően kisebb lesz a tűz továbbterjedésének esélye.

elektromos autó,elektromos autók,elektromos járművek,autó,töltés,töltő,töltők,tűz,akkumulátor,esetén,hagyományos,jármű,magyarországon,jármű,energia,magyar,szükség

Amennyiben a háztartás nem rendelkezik túl nagy teljesítménnyel, érdemes lehet olyan fali töltőt választani, amely automatikus teljesítményszabályozással is használható (pl. Wallbox Pulsar Plus), így elkerülhető a villanyóránál található biztosíték(ok) túlterhelése, azok leoldása, vagyis a töltésmegszakadás, áramkimaradás.

Általánosságban érdemes arra is gondolni, hogy amennyire lehet, maga a töltő és a biztonsági kiegészítői legyenek könnyen elérhető helyen, így baj esetén azonnal és egyszerűen reagálhatunk.

A fentebb írtakból látszik, hogy az elektromos autó töltés egyáltalán nem ördögtől való, és nem veszélyesebb folyamat, mint benzinkúton tankolni, pusztán a megfelelő óvintézkedésekre érdemes figyelni, hogy a lehető legtöbbször indíthassunk töltést anélkül, hogy bármi hibával találkoznánk.

⚡️GYIK

⚡️1. Mennyire tűzveszélyes az elektromos autók töltése?⚡️

Az elektromos autók töltése önmagában nem tűzveszélyesebb, mint bármilyen más elektromos eszköz használata, ha megfelelően történik. A tűzesetek nagy részét nem maga az autó vagy a töltési folyamat okozza, hanem a felhasználók hibás vagy nem megfelelő megoldásai, például elavult elektromos hálózat, rossz minőségű töltők, vagy szakszerűtlen kiegészítők.

⚡️2. Miért hallunk néha elektromos autókat érintő tűzesetekről?⚡️

Az ilyen esetek általában a felhasználói hibákra vezethetők vissza, például nem megfelelő körülmények között végzett töltésre vagy szakszerűtlenül beszerelt kiegészítőkre. A statisztikák szerint arányaiban több hagyományos autót érint tűzeset, mint elektromosat.

⚡️3. Milyen gyakori hibák vezethetnek tűzhöz elektromos autók töltése során?⚡️

  • Régi vagy nem megfelelően méretezett elektromos hálózat használata.
  • Rossz minőségű hosszabbítók vagy elosztók alkalmazása.
  • Viharban történő töltés, ami villámcsapás okozta károkhoz vezethet.
  • Éghető anyagok közelében történő töltés.

⚡️4. Hogyan lehet biztonságos az elektromos autó otthoni töltése?⚡️

  • Megfelelő töltőberendezés: Használjon dedikált fali töltőt (pl. Wallbox).
  • Elkülönített elektromos áramkör: A töltő külön áramkörre legyen kötve.
  • Védelmi eszközök: Használjon kismegszakítót, FI-relét és túlfeszültség-levezetőt.
  • Helyszín kiválasztása: Kerülje az éghető anyagok közelségét.

⚡️5. Szabad-e hosszabbítót használni az elektromos autó töltéséhez?⚡️

Nem ajánlott, mivel a legtöbb hosszabbító és elosztó nem képes elviselni az elektromos autók töltéséhez szükséges folyamatos nagy teljesítményt. Ez túlmelegedéshez és akár tűzhöz is vezethet.

Mi a véleményed?
Loading spinner

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük