AKCIÓS TERMÉKEK
- Wallbox Pulsar Plus elektromos autó fali töltő max. 22kW - Fekete - 5m Értékelés: 4.89 / 5
354 900 FtOriginal price was: 354 900 Ft.324 900 FtCurrent price is: 324 900 Ft. Bruttó (255 827 Ft + Áfa)
Az utóbbi években felkapott témává vált az elektromos autó. A zöld autók legyűrték a kezdeti gyerekbetegségeiket és egyre jobban a mindennapok részévé váltak.
A bulvársajtó és az autós média egy adott szelete, előszeretettel lovagol az elektromos autók tűzesetein. Szerencsére a helyzet korán sem annyira veszélyes, mint ahogy az újságok próbálják bemutatni. A számok gyorsan tisztába teszik a helyzetet, és megmutatják, hogy pontosan mi a helyzet.
A témával kapcsolatos információk, az Országos Katasztrófavédelemi Szolgálattól származnak, ami „leánykori nevén” a tűzoltóságot jelenti. 2019-ben összesen 551 autókkal kapcsolatos tűzeset volt, amiből egy volt elektromos autó. A rákövetkező évben ez arány 557/2-re változott. 2021-ben a számok a 603/3-ra változtak, tavaly ez felment a 643/8-ra. Az előbbi adatok jól mutatják, hogy minimális számú elektromos autó gyulladt ki.
Ha a fősodratú médiát olvassa valaki, akkor azt a következtetést vonhatja le, hogy egy elektromos autó Kánaánban élünk. Azaz, rengeteg villanyautó szaladgál a hazai utakon. Ahogy a mondás tartja: egy adat, nem adat. Hogy lehessen viszonyítani, kell hozzá minimum egy másik információ vagy adat. Így jobban meg lehet érteni a számokat és az adatokat.
Magyarországon 2022 év végén, 4980933 jármű közlekedett, amiből 4094129 volt a személyautó. A hazai járműpark átlagéletkora 15,3 év. (Az adatok, a Központi Statisztikai Hivataltól származnak.) A tisztán elektromos autók hazai létszáma pedig 29836 darab.
Magyarországon 2022 év végén, 4980933 jármű közlekedett, amiből 4094129 volt a személyautó. A hazai járműpark átlagéletkora 15,3 év. (Az adatok, a Központi Statisztikai Hivataltól származnak.) A tisztán elektromos autók hazai létszáma pedig 29836 darab.
A jövő jónak és idillinek tekinthető, mert a Jövő Mobilitása Szövetség szerint, az említett szám 2025-re 75 ezerre fog felugrani. 2026-ban pedig remélhetőleg eléri a 125 ezret. Ezekből a számokból elég vészjósló következtetések is le lehet vonni. hogy akkor mennyire lesznek veszélyesek a villanyautók. Szerencsére ez egy rossz és téves forgatókönyv.
Mint minden új dolognak, az elektromos járműveknek is van egy fejlődési görbéje. A legfrissebb autóknál adódnak konstrukciós hibák, amelyeknek az egyik eredménye, hogy az autó időnként kigyullad. Szerencsére ez kezd egyre ritkábbá válni, mert az akkumulátor technológia rohamléptekben fejlődik.
A sok éve emlegetett szilárdtest akkuk, 2026-2027 magasságában lépnek színre. Ami komoly ugrás lesz, a ma általánosan használt lítium-ion akkukhoz képest. A szilárdtest áramtárolók mérete kisebb, mint a ma szokásos, viszont a nagyobb kapacitással rendelkeznek, és jóval gyorsabban tölthetők. Fontos mellékszál, hogy alacsonyabb hőmérsékleten működnek, így kisebb az esély a túlmelegedésre és kigyulladásra.
Nem túlságosan biztató adat, hogy a ma használatos lítium-ion akkumulátorok 500-900 °C fokon égnek… Ezért a villanyautók eloltása nagyobb feladat, mint a megszokott, belső égésű motorral szerelt autóké. További nehezítő tényező, hogy mérgező gázok is felszabadulnak az égés során.
A tűzoltók munkáját nagyban segíti, a tűztakaró. Az általában 5×5 méteres, speciális anyagból készült ponyva, abban segít, hogy az oxigént elzárják a tűztől. Közben „ezerrel” megy az autó, pontosabban az akkumulátor hűtése.
Ez kulcs villanyautók oltásánál, ugyanis a magas hőmérsékeltet valahogy lentebb kell vinni. Erre bevált módszer, hogy az egész autót, egy erre kialakított medencébe teszik. Ebben a fürdőben pár napot eltölt, miközben az akkucsomag hőmérséklete lehűl és megszűnik az öngyulladás veszélye.
A lánglovagok a fenti módszerek mellett, az autógyáraktól, pontosabban a vezérképviselektől kapnak sok információt az elektromos járművekről. Pontosabban azok áramtalanítási és oltási módszereiről.
Az elektromos autók egyre elterjedtebbek, de a média sokszor negatív fényben tünteti fel őket, különösen, ha tűzesetekről van szó. Az Országos Katasztrófavédelemi Szolgálat 2019–2022-es adatai szerint azonban a villanyautók kigyulladásának száma elenyésző, és bár az elektromos járművek száma nő, ezek az esetek továbbra is ritkák.✅
A KSH 2022-es adatai szerint Magyarországon közel 5 millió jármű közlekedik, amelyből több mint 4 millió személyautó, átlagéletkoruk pedig 15,3 év. Ezen belül a tisztán elektromos autók száma még mindig viszonylag alacsony, 29 836 darab. A Jövő Mobilitása Szövetség becslései alapján azonban ez a szám 2026-ra elérheti a 125 ezret, ami tovább növelheti az elektromos autók iránti érdeklődést.✅
Az elektromos autók akkumulátorainak fejlődése rohamos. Az új, várhatóan 2026–2027-ben piacra kerülő szilárdtest akkumulátorok nagyobb kapacitást, gyorsabb töltési lehetőségeket, és kisebb túlmelegedési esélyt kínálnak, így csökkentve a tűzesetek kockázatát is.✅
A jelenleg használt lítium-ion akkumulátorok 500–900 °C-on égnek, így oltásuk speciális módszereket igényel. A tűzoltók egy 5×5 méteres tűztakaróval próbálják elfojtani az oxigénellátást, és az akkumulátor hűtését is intenzíven végzik. Szükség esetén egy vízzel teli medencébe helyezik az autót, ahol napokig hűlhet az akkumulátor, ezáltal elkerülve a kigyulladás újbóli kockázatát.✅
Az autógyártók folyamatosan dolgoznak a tűzbiztonság javításán, és a tűzoltók is képzéseket kapnak az elektromos autók oltási módszereiről. Az új technológiai megoldások egyre inkább biztonságosabbá teszik a villanyautókat, amelyek hosszú távon még környezetbarátabb alternatívát kínálnak a hagyományos autókhoz képest.✅
Még nincs fiókod?
Fiók létrehozása