AKCIÓS TERMÉKEK
- Wallbox Pulsar Plus elektromos autó fali töltő max. 22kW - Fekete - 5m Értékelés: 4.89 / 5
354 900 FtOriginal price was: 354 900 Ft.324 900 FtCurrent price is: 324 900 Ft. Bruttó (255 827 Ft + Áfa)
Bár kutatások igazolják, hogy a gyakori gyorstöltés (DC) kisebb mértékben ronthatja az akkumulátor állapotát, mint az AC töltés, hatása rendkívül csekély. Átlagosan csak körülbelül 0,1 százalékkal növeli az akkumulátor degradációját a DC töltés.
Az akkumulátor megfelelő kezelése főként a hőmérsékletre összpontosít, mivel a lítiumion (Li-ion) akkumulátorok érzékenyek a magas hőmérsékletre. Szerencsére a legtöbb modern elektromos járműben beépített hőmérséklet-kezelő rendszerek védenek az akkumulátor, még gyorstöltés közben is.
Annak ellenére, hogy az elektromos járművek (EV-k) egyre népszerűbbé váltak az évek során, sok járműtulajdonos továbbra is vonakodik az átállástól a nem kielégítő hatótávolság és az akkumulátorok rövid élettartama miatt.
Az akkumulátor romlása gyakran aggodalomra ad okot, mivel az EV-gyártók, beleértve olyan márkákat is, mint a Kia vagy a Tesla, gyakran óvatosságra intik a gyorstöltés használatát az egyes modelljeik specifikációs leírásaiban.
Tehát mi a pontos hatása a gyorstöltésnek az akkumulátorra, valamint befolyásolja-e az akkumulátor állapotát? Ebben a cikkben részletesen kifejtjük, hogyan működik a gyorstöltés, és elmagyarázzuk, hogy biztonságos-e annak használata.
Mielőtt megpróbálnánk megválaszolni, hogy a gyorstöltés biztonságos-e járművéhez, először meg kell értenünk, hogy mit is jelent a gyorstöltés. A gyorstöltés, amit Level 3 vagy DC töltésnek nevezünk, olyan töltőállomásokra utal, amelyek a járművet pár perc alatt, órák helyett feltöltik a leggyorsabban elérhető sebességgel.
A töltőállomások között különböző lehet a teljesítménykimenet, de a DC gyorstöltők akár 7-50-szer több energiát képesek szállítani, mint egy hagyományos AC töltőállomás. Bár ez a nagy teljesítmény lehetővé teszi a járművek gyors töltését, ugyanakkor jelentős hőt is termel, ami megterhelheti az akkumulátort.
Tehát mi az igazság a gyorstöltés hatásáról az autó akkumulátorának élettartamára?
Néhány tanulmány, például a Geotab 2020-es kutatása kimutatta, hogy több mint háromszoros gyorstöltés havonta több mint két év alatt mindössze 0,1 százalékkal növeli az akkumulátor degradációját azokhoz képest, akik soha nem használtak gyorstöltést.
Egy másik tanulmányt az Idaho Nemzeti Laboratórium (INL) végezte két Nissan Leaf járművel, amelyeket egy év alatt naponta kétszer töltöttek fel. Az egyik jármű csak a szokásos AC töltést használta, míg a másik kizárólag a DC gyorstöltést alkalmazta.
Mint mindkét tanulmány mutatja, a rendszeres gyorstöltés valóban károsíthatja az akkumulátor egészségét, de hatása meglehetősen csekély marad, különösen, ha a valós életben történő használatot vesszük figyelembe, amely kevésbé igénybe veszi az akkumulátort, mint ezek a szabályozott tesztek.
A Level 3 töltési megoldás kényelmes lehetőséget nyújt arra, hogy útközben gyorsan feltöltsd az autód, de a gyakorlatban valószínűleg azt fogod tapasztalni, hogy a hagyományos AC töltés is elegendő a mindennapi szükségleteid kielégítéséhez.
Valójában még a leglassabb Level 2 töltésnél is egy közepes méretű elektromos jármű teljesen feltöltődik kevesebb, mint 8 óra alatt, így a gyorstöltés valószínűleg nem lesz mindennapos élmény a legtöbb ember számára.
Mivel a DC gyorstöltők nagyobb helyet foglalnak, drágábbak a telepítésük és nagyobb feszültségre van szükségük a működéshez, ezért csak bizonyos helyeken találhatóak meg, és általában sokkal drágábbak az AC nyilvános töltőállomásoknál.
Az egyik REVOLUTION Live podcast epizódjában Roland van der Put, a FastNed töltéstechnológiai vezetője hangsúlyozta, hogy a legtöbb modern akkumulátor gyorstöltésre van tervezve, és beépített hűtőrendszerekkel rendelkezik a nagyobb teljesítményű terhelések kezeléséhez, amelyek szükségesek a gyorstöltéshez. Ez nemcsak a gyorstöltés szempontjából fontos, hanem szélsőséges időjárási körülmények között is, mivel az elektromos autó akkumulátora szenvedhet a nagyon hideg vagy nagyon meleg hőmérsékletek miatt.
Valójában az elektromos jármű akkumulátora optimális működési hőmérséklete 25 és 45°C között van. Ez a rendszer lehetővé teszi, hogy az autó alacsony vagy magas hőmérsékleten is működjön és töltődjön, de az optimális tartományon kívüli hőmérséklet esetén a töltési idők megnövekedhetnek.
Alapár: 15 322 950 Ft Bruttó (12 065 315 Ft + Áfa)
Alapár: 4 925 700 Ft Bruttó (3 878 504 Ft + Áfa)
Nem vitatható, hogy a gyorstöltés továbbra is fontos szerepet játszik az elektromos mobilitásban, és elengedhetetlen eszköz a hosszú távú utazásokhoz elektromos járművel. Ahogy fentebb láttuk, az időszakos gyorstöltés nem árt az akkumulátornak, és nem csökkenti jelentős mértékben a kapacitást.
Azonban vannak legjobb gyakorlatok, amelyeket érdemes figyelembe venni a gyorstöltés során, hogy minimalizáljuk az akkumulátorra gyakorolt hatását. Elsőként érdemes megpróbálni elkerülni a gyorstöltést nagyon meleg napokon, vagy ha mégis szükséges, akkor árnyékban végezni a töltést, hogy ne melegedjen túl az akkumulátor.
Bár hideg időben tölthetjük az akkumulátort anélkül, hogy károsítanánk, a töltési sebesség lassabb lesz, és hosszabb töltési időre lehet szükség, mivel az autó akkumulátor-kezelő rendszere (BMS) csökkenti a teljesítményt a töltés optimalizálása és az akkumulátor védelme érdekében.
Általános gyakorlat Li-ion akkumulátorokkal kapcsolatban az ajánlott töltöttségi szint tartása 20 és 80% között van, mivel az extrémül alacsony vagy magas töltöttségi állapot károsíthatja az akkumulátort az idő múlásával. Mindennapi használat során érdemes az elektromos autót 80%-ig feltölteni, és csak hosszú távú utazások előtt indítani teljesen feltöltött állapotban.
Ahogy mi emberek, úgy az elektromos járművek akkumulátorai is idővel öregszenek és a folyamat során némi kapacitást veszítenek. Azonban az elvesztett kapacitás elhanyagolható, évente csak körülbelül 2,3 százalékot, és nem valószínű, hogy hatással lenne az autó mindennapi használatára – vagy akár észrevehető lenne.
Bár a gyorstöltés növelheti az akkumulátor elveszett kapacitásának ütemét, a tényleges hatása mindössze 0,1 százalékponttal több veszteséget okoz, mint a gyorstöltés nélküli használat esetén.
További érdekes és hasznos információkért tekintse meg további cikkeinket, vagy kérdezze segítőkész csapatunkat!
A DC gyorstöltés (Level 3 töltés) olyan töltési megoldás, amely lehetővé teszi az elektromos járművek gyors feltöltését, akár néhány perc alatt, a hagyományos AC töltőkhöz képest, amelyek órákig is eltarthatnak.✅
Igen, a gyorstöltés hatással van az akkumulátor állapotára, de a hatás csekély. Kutatások szerint a DC töltés átlagosan mindössze 0,1%-kal növeli az akkumulátor degradációját.✅
A lítium-ion akkumulátorok érzékenyek a magas hőmérsékletre. A modern elektromos járművek általában beépített hőmérséklet-kezelő rendszerekkel rendelkeznek, amelyek védik az akkumulátort, még gyorstöltés közben is.✅
Sok járműtulajdonos aggódik az elektromos járművek (EV) hatótávolsága és az akkumulátorok rövid élettartama miatt. Az EV-gyártók, például a Kia és a Tesla, gyakran óvatosságra intik a gyorstöltés használatát a specifikációikban.✅
Tanulmányok, például a Geotab 2020-as kutatása, azt mutatták, hogy a rendszeres gyorstöltés mindössze 0,1%-kal növeli az akkumulátor degradációját. Egy Idaho Nemzeti Laboratórium által végzett kutatás szerint a gyorstöltéssel rendelkező Nissan Leaf 27%-os kapacitáscsökkenést mutatott egy év alatt, míg az AC töltést használó jármű 23%-ot megőrzött.✅
Még nincs fiókod?
Fiók létrehozása