Olvasási idő: 4 perc

A tisztán elektromos autók helyzete 2023-ban

Komoly a villanyautók körüli zsongás, elég sokat olvasni a sokak szemében a Föld megmentőjeként szolgáló járművekről. Nézzük a hazai számokat!

Ha valaki csak otthon ül, és nem jön ki a lakásából, plusz a híradásokat olvassa, akkor az az elképzelése lehet, hogy Magyarországon és a világban szinte csak elektromos autók közlekednek. Ha szétnéz az utakon, akkor csalódás érheti. Főleg a vidéki utcaképet látva, ahol még látni – nem veteránozás céllal – használt régi Ladákat is.  

elektromos autó és tisztán elektromos autók akár a fiat 500e hibrid a legolcsóbb elektromos autó egyike magyar modell autója magyarország városi elektromos autó eloszlása 2023

A jövő jónak és idillinek tekinthető, mert a Jövő Mobilitása Szövetség szerint, a később említett szám, 2025-re 75 ezerre fog felugrani. 2026-ban pedig remélhetőleg eléri a 125 ezret. Ezekből elég vészjósló következtetések is le lehet vonni, hogy akkor majd mennyire lesz tűzveszélyes a sok villanyautó.

A tűz helyzet az elektromos autók körében

A számok gyorsan tisztába teszik a helyzetet, és mutatják, hogy mi a pontos szituáció. Az adatok az Országos Katasztrófavédelmi Szolgálattól származnak. 2019-ben összesen 551 autókkal kapcsolatos tűzeset volt, amiből egyetlen egy volt elektromos autó. 2020-ban az arány 557/2-re változott. 2021-ben a számok a 603/3-ra változtak, tavaly ez felment a 643/8 párosra.

A számok világosan mutatják, hogy a hagyományos motorokkal működő autók kigyulladásának jóval nagyobb az esélye. Ezt az állítást alátámasztják azok a számok is, amelyek olyan országokból vagy régiókból származnak, ahol különösen nagy az elektromos autóknak a sűrűsége. A lényeg, hogy nem veszélyesebbek, a belsőégésű motoros társaiknál.

Eladások

2020-ban 3056 darab tisztán elektromos autót adtak el hazánkban. Miközben a személyautókból és a kishaszongépjárművekből összesen 128031 darabot. A következő esztendőben a hazai piacon 144901 darabos forgalmat bonyolítottak a vezérképviseletek. A zöld autókból pedig 4311 példány fogyott. 

Típusokra lebontva, ez az esztendő is a Kia e–Niro sikerét hozta, 2021-ben 603 darabos teljesítménnyel győzött a koreai típus. De ott volt a nyomában a Renault Zoe. Az említett évekre az volt jellemző, hogy működött az állami támogatás.

A jövőben nem érdemes az ingyen pénzre számítani, ugyanis az állami támogatásokat nemzetközi szinten is kezdik kivezetni. Vagy úgy változtatják meg, hogy kizárólagos kedvezményt, vagy nagyobb árkedvezményt kapnak a hazai gyártású és – főként – a hazai alapanyagokat használó autók. Erre az Egyesült Államok a legjobb példa.

elektromos autók legolcsóbb gyártó két kínai 2023-ban elérhető az elektromos és hibrid energia felhasználásával magyarországon
tisztán elektromos autók lassan 1000 kilométer megtételére is képesek, de városban egy fiat 500e is tökéletes megoldás

Előre tör a Tesla 

A fentebb és a lentebb felsorolt adatok, a Datahouse-tól származnak. 2022-tőt nyugodtan nevezhetjük a Tesla évének, mert a hazai piacon 597 darabos teljesítménnyel nyerték a márkák versenyét. Mögötte loholt a Kia, és ha nincsenek a gyártási nehézségek, akkor simán megváltozhatott volna az első hely sorsa. A reményt az adja a koreaiaknak, hogy idén már az új e-Niro csatasorba állt, ami sok új vevőt hozhat. 

tisztán elektromos autók lassan 1000 kilométer megtételére is képesek, de városban egy fiat 500e is tökéletes megoldás

Az első tíz is átalakult, ugyanis a BMW feljött a 3. helyre (469 db), a negyedik a Mercedes-Benz a 455 darabos teljesítményével. Ötödik a Dacia, a román gyártót követi a VW, a Hyundai, a Skoda, a Nissan, tizedik a Volvo 176 darabbal.

Az összesített adatok 4709 zöld autó eladást mutatnak, miközben az új autó eladások 129176 darabot tettek ki. Hogy mekkora a kínálat változása, mutatja, hogy 2022-ben a vásárlók 32 márka, 74 típusa között válogathattak. 2020-ban 19 márka, 29 teljesen elektromos modellt kínált. Magyarországon, 2022. december 31-én, 29836 darab, tisztán elektromos autót tartottak nyilván.

Ha bármiféle kérdése lenne, keressen minket bizalommal, és mi megpróbálunk kielégítő választ adni.

⚡️GYIK

⚡️1. Valóban olyan elterjedtek az elektromos autók Magyarországon, mint amilyennek a híradásokból tűnik?⚡️

Nem, bár egyre népszerűbbek, Magyarországon a személyautók közül még mindig csak kis részük elektromos. Az országban 2022 végén kb. 29 836 tisztán elektromos autó volt, ami az összes jármű kis hányadát képviseli.

⚡️2. Az elektromos autók gyakrabban gyulladnak ki, mint a hagyományos autók?⚡️

Nem, statisztikailag nem veszélyesebbek a belső égésű motoros autóknál. Az Országos Katasztrófavédelmi Szolgálat adatai szerint a hagyományos autók kigyulladásának esélye jóval nagyobb.

⚡️3. Miért fontosak az állami támogatások az elektromos autók vásárlásában?⚡️

Az állami támogatások jelentősen csökkentik az elektromos autók magasabb kezdeti árát, ami vonzóbbá teszi őket a vásárlók számára. Az elmúlt években az állami támogatás növelte az eladások számát, de ezeket a támogatásokat sok országban már kivezetik.

⚡️4. Milyen népszerű modellek voltak 2023-ban Magyarországon?⚡️

A Tesla a legnépszerűbb márka volt 2022-ben, 597 darabos eladással. Szorosan követte a Kia, majd a BMW, Mercedes-Benz, és a Dacia.

⚡️5. Mennyire fejlettek az elektromos autók hatótávolság szempontjából?⚡️

A tisztán elektromos autók hatótávolsága folyamatosan nő. Egyes új modellek akár 1000 kilométeres hatótávolságot is elérhetnek, de városi közlekedésben a kisebb hatótávolságú modellek, mint például a Fiat 500e is megfelelőek.

⚡️6. Hogyan befolyásolják a gyártási nehézségek az elektromos autók piacát?⚡️

A gyártási kihívások, például a chiphiány, lassították az autók gyártását, és az elérhetőségük is korlátozottabb volt. Emiatt több gyártó nehezebben tudta kiszolgálni a megnövekedett keresletet.

Mi a véleményed?
Loading spinner

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük