Olvasási idő: 6 perc

Cupra Born: A Cupra legújabb elektromos autója

A Cupra Born elektromos autó nevét Barcelona egyik kerületéről kapta, de Németországban gyártják, és valószínűleg szorosabb kapcsolatai vannak Wolfsburggal, a Volkswagen központjával. Miért? Nos, a Born alapjaiban egy VW ID.3, és ahhoz hasonlóan ez is egy ötajtós elektromos ferdehátú, ami nagyjából akkora, mint egy Ford Focus.

cupra born,cupra,head up,150 kw,000,meb,

A Cupra a Bornt sportosabb alternatívaként pozicionálta az ID.3-hoz képest, élesebb kormányzással, felfüggesztéssel és fékekkel, valamint agresszívabb megjelenéssel. Ezen felül létezik egy “forró” VZ változat is, amelynél ezek az elemek még jobban ki vannak hangsúlyozva (ráadásul hosszabb elektromos hatótávval is rendelkezik).

Azonban a Bornnak nemcsak az ID.3-mal kell felvennie a versenyt az elektromos autók piacán. Számos más alternatíva is létezik, köztük a Renault Megane E-Tech, az olcsóbb MG4 EV, és ha a nagyobb akkumulátorral szerelt Bornra esik a választás, akkor a nagyobb Hyundai Ioniq 5 és Kia EV6 is potenciális versenytársak.

Teljesítmény és vezetési élmény

  • A VZ “forró elektromos ferdehátú” megjelenésével a Cupra Born három különböző akkumulátormérettel érhető el: 59 kWh, 77 kWh vagy 79 kWh. Mindegyik esetben egy elektromos motor hajtja a hátsó kerekeket.

Tesztek során az alapmodell 58 kilowattórás akkumulátorral 7,0 másodperc alatt érte el a 0-60 mérföld/órás sebességet – nagyjából egy szinten van a Renault Megane E-Tech-kel, és egy kicsit gyorsabb az MG4 EV-nél. Az e-Boost opcióval a hivatalos 0-62 mérföld/órás időt 7,3 másodpercről 6,6 másodpercre lehet csökkenteni, míg a VZ változat esetében ez 5,6 másodperc. Ez már elég gyors, de a Hyundai Ioniq 5 N ennél is gyorsabb, 0-62 mérföld/órás sebességet 3,4 másodperc alatt ér el.

Felfüggesztés és menetkomfort

A Born egy viszonylag kényelmes elektromos autó, amely jól elnyeli az úthibákat. A futómű egy kicsit alacsonyabb, mint a VW ID.3-nál, ami enyhén keményebb rugózást eredményez, de a különbség nem jelentős, és stabilabb az MG4-hez képest.

A VZ változat alapfelszereltségként adaptív felfüggesztéssel rendelkezik, ami lehetővé teszi a vezetési módok szerinti beállítást. Így még a nagy 20 colos kerekekkel is kényelmes a felfüggesztés.

cupra,head up,150 kw,170 kw,000,töltés,akkumulátor,eboost,automata,58 kwh,000, 204, autója,teljesítménye,
cupra,head up,150 kw,170 kw,000,töltés,akkumulátor,eboost,automata,58 kwh,000, 204, autója,teljesítménye,

Azonban ne várjuk, hogy a Born ugyanolyan kényelmes lesz, mint egy nem elektromos családi autó, például a Seat Leon vagy a VW Golf. Az úthibák felett kissé rázósabb lehet, és autópályán is érződik némi bizonytalanság.

Irányíthatóság

A sportosságra fókuszálás miatt a Born precíz kezelhetőséget biztosít. Nem nyűgöz le minden egyes úton, de könnyedén vezethető városi környezetben, és jól irányítható kisebb országutakon is.

Pontosan reagáló, megfelelő súlyozású kormányzásának és a jó karosszériastabilitásnak köszönhetően minden Born jobban kezelhető, mint a Renault Megane E-Tech és az MG4 EV (ami keményebb terhelésnél elveszíti stabilitását).

Ha a leginkább sportos Bornra vágyunk, a VZ a megfelelő választás. Merevebb felfüggesztése élesebb, játékosabb irányíthatóságot biztosít, és magabiztosságot ad kanyarokban. Ugyanakkor az Abarth 500e kormányzása még inkább érzelemgazdag.

Zaj és vibráció

Az elektromos motor és a váltó alig hallható, így a Born nagyon csendes városi sebességeknél – csak a felfüggesztés zaja zavarja meg kissé a nyugalmat. Gyorsabb tempónál némi úthang és szélzaj észlelhető (a Megane E-Tech kissé csendesebb 70 mérföld/óránál), de a Born még mindig lenyűgözően halk, sokkal inkább, mint az MG4.

A fékpedál súlyosabb és természetesebb érzetű, mint az ID.3-ban és a Megane E-Tech-ben, így könnyebben lehet simán lassítani. Azonban a pedál kissé szivacsosabb, mint a legjobb elektromos autóknál, például a Tesla Model 3-ban.

A VZ változat kicsit jobb, fokozatosabb érzettel, de még így sem olyan könnyen kezelhető, mint egy benzines sportos ferdehátú. Ez nagyrészt azért van, mert az elektromos autók regeneratív fékezéssel és mechanikus fékekkel is rendelkeznek, ami néha szivacsos fékpedálérzetet okoz.

cupra born,cupra,head up,150 kw,000,meb,

Vezetési pozíció és műszerfal

Bármelyik kivitel mellett döntünk, a Cupra Born két dolgot biztosan tartalmaz: egy forgatható sebességváltót és egy digitális kijelzőt a kormány mögött, amely egy kisméretű, de jól látható 5,3 colos vezetői kijelzővel mutatja a sebességet és a hatótávot.

A vezetőülés pozíciója a kormányhoz és a pedálokhoz képest nagyon jó, kényelmes vezetési testhelyzetet biztosít, a jól megtámasztott ülések pedig kényelmesek. Ez különösen igaz a VZ kagylóüléseire, amelyek nagyszerűen néznek ki és valóban jól tartanak.

Zavaró, hogy sok VW-hez hasonlóan a légkondicionálást érintősávokkal kell állítani, amelyek éjszaka még bosszantóbbak, mert a VZ kivitelben világítanak, de más változatokban nem. A korábbi Born modellekben érintőgombok voltak a kormányon, de ezeket szerencsére jobb minőségű gombokra cserélték.

Láthatóság, parkolószenzorok és kamerák

cupra,head up,150 kw,170 kw,000,akkumulátor,teljesítmény,márka,teljesen,műszaki,rendszer,eboost,000,seat,cupra born,

A Born első kilátása meglehetősen jó. A mély szélvédő és a vékony első oszlopok nagyrészt akadálytalan kilátást nyújtanak az útra, bár a magasabb sofőrök számára kissé útban lehetnek a T-alakú kereszteződéseknél. A hátsó oszlopok szélesek, a hátsó szélvédő pedig sekély, így a parkolást megkönnyítik az alapfelszereltségként kínált első-hátsó parkolószenzorok és a hátsó kamera. A Tech (L) csomag választása esetén az Intelligens Parkolóasszisztens (IPA) segítségével az autó magától be tud parkolni.

cupra,head up,150 kw,170 kw,autó,akár,000,márka,teljesen,műszaki,rendszer,000,meb,seat,cupra born

A fényes LED fényszórók alapfelszereltségként járnak, és bár automatikus fényerő-szabályozással rendelkeznek, nem kaphatók fejlettebb mátrix fényszórók, amelyek elkerülik a szemből jövő autók elvakítását.

Minőség

tisztán elektromos,150 kw,170 kw,000, 58 kwh,automata,000

Az alapelrendezés megegyezik az ID.3-éval, de a Born belső tere nem pusztán másolat.

Az anyagok kicsit más keveréke miatt belülről elegánsabbnak tűnik, különösen a középkonzol és a kartámaszok körül.

A győzelem szoros az ID.3-hoz képest, és még mindig találunk kemény, olcsónak ható műanyagokat néhány helyen. A Born belső minősége összességében sokkal jobb, mint az MG4 EV és a Nissan Leaf esetében, de az EV6 belső tere minden szempontból jobbnak tűnik. Azonban az EV6 legtöbb változata jóval drágább, mint a Born.

⚡️GYIK

⚡️1. Milyen akkumulátorméretek érhetők el a Cupra Born esetében?⚡️

A Cupra Born három különböző akkumulátormérettel érhető el: 59 kWh, 77 kWh és 79 kWh. Ezek mind különböző hatótávot és teljesítményt biztosítanak, attól függően, hogy melyik változatot választjuk.

⚡️2. Mennyire gyorsul a Cupra Born 0-100 km/h sebességre?⚡️

Az alapmodell 7,0 másodperc alatt éri el a 0-100 km/h-s sebességet. Az e-Boost opcióval ez 6,6 másodpercre csökkenthető, míg a VZ változatban mindössze 5,6 másodperc alatt éri el ezt a sebességet.

⚡️3. Mi a Cupra Born hivatalos hatótávja?⚡️

A 58 kilowattórás akkumulátorral a hivatalos hatótáv 428 km, a 77 kilowattórás verzióban 549 km, míg a 79 kWh-s verzióval 599 km. Ezek a számok azonban a valós életben eltérhetnek, különösen téli vagy nyári időjárási körülmények között.

⚡️4. Mi a valós hatótávja a Cupra Bornnak?⚡️

Tesztjeink alapján az 58 kilowattórás modell télen 293 km-t, nyáron pedig 352 km-t tud megtenni egy feltöltéssel. A 79 kilowattórás VZ változat nyáron 473 km-es hatótávval rendelkezik.

⚡️5. Hogyan hasonlítható a Cupra Born teljesítménye más elektromos autókhoz?⚡️

A Cupra Born alapmodellje hasonló teljesítményt nyújt, mint a Renault Megane E-Tech, és valamivel gyorsabb, mint az MG4 EV. A VZ változat gyorsulási ideje azonban sokkal sportosabb, és bár versenyképes a Hyundai Ioniq 5 N-nel, az utóbbi még gyorsabb, 3,4 másodperc alatt éri el a 0-100 km/h sebességet.

⚡️6. Milyen különbségek vannak a Cupra Born és a VW ID.3 között?⚡️

A Cupra Born sportosabb alternatívája a VW ID.3-nak. Élesebb kormányzással, feszesebb felfüggesztéssel és agresszívabb dizájnnal rendelkezik. A Born VZ változata még tovább növeli ezeket a sportos jellemzőket.

⚡️7. Milyen egyéb elektromos autók jelenthetnek alternatívát a Cupra Bornnal szemben?⚡️

A Cupra Born versenytársai között említhető a Renault Megane E-Tech, az MG4 EV, valamint a nagyobb méretű elektromos autók, mint például a Hyundai Ioniq 5 és a Kia EV6, különösen, ha a nagyobb akkumulátorral szerelt Born változatot választjuk.

Mi a véleményed?
Loading spinner

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük