AKCIÓS TERMÉKEK
- Wallbox Pulsar Plus elektromos autó fali töltő max. 22kW - Fekete - 5m Értékelés: 4.89 / 5
354 900 FtOriginal price was: 354 900 Ft.324 900 FtCurrent price is: 324 900 Ft. Bruttó (255 827 Ft + Áfa)
Vajon ezek után megéri az otthoni elektromos autó töltés?
A jelenlegi helyzetben elkerülhetetlennek tűnik, hogy magasabb árat kelljen fizetnünk az energiáért, azonban nem biztos, hogy azonnal pánikba kell esnünk.
Ebben a bejegyzésben megmutatjuk azt, hogy mit jelent pontosan a rezsicsökkentés korlátozása, mely fogyasztókat érinti, és milyen hatással lehet mindez az elektromos autók tulajdonosaira. Sőt, mutatunk egy remek megoldást is, amely segítségével a villanyautósok hatékonyabban tölthetik járművüket és minimalizálhatják az áramfogyasztásukat.
Az energiaárak ugrásszerű megnövekedésének okát az Európa egészét, sőt, a világszinten komoly problémát jelentő energiaválság jelenti. Ennek horderejét remekül mutatják a kontinens-szerte egyre dráguló szolgáltatások A holland Title Transfer Facility-nél például a villany ára a január eleji 16 eurós megawatt/órás árról szeptember közepére 75 euróra emelkedtek. Ez kevesebb mint egy év alatt több mint 360 százalékos áremelkedést jelent. A hatalmas áremelkedés okát sokan az ukrán-orosz konfliktusban látják, az igazság azonban az, hogy ez csak az egyik tényezőt jelenti.
A jelenlegi energiaválság ugyanis egy többfaktoros probléma, melyre az elmúlt évek gazdasági folyamatai is komoly hatással voltak. Többek közt a fosszilis energiahordozók irányába áramló beruházások megfogyatkozása is, melynek köszönhetően a szolgáltatók a járvány utáni fellendüléssel megugró kereslettel nem tudnak lépést tartani.
A magyar kormány a közelmúltban egy 7 pontból álló energiacsomagot fogadott el, mely augusztus elejétől lép életbe. Ez többek közt a hazai gázkitermelés növelését, az energiahordozók kivitelének tilalmát, a Paksi Atomerőmű üzemidejének meghosszabbítását, valamint a Mátrai Erőmű újraindítását is magába foglalja. Ami azonban a legfontosabb, hogy jelentősen korlátozza azon fogyasztók számát, akik a rezsicsökkentés jelenlegi kedvezményeiből részesülhetnek.
Az új törvények szerint ugyanis augusztustól a csökkentett gáz- és áramár csak az átlag magyar háztartás fogyasztásának mértékéig marad érvényben. Aki többet fogyaszt, a többletet piaci áron köteles megfizetni. Ez sokakat kellemetlenül érinthet, hazánkban ugyanis az átlagos havi fogyasztás a villamos energia terén 210 kilowattóra/hó. Ilyen módon pedig sok család is kieshet az Európában egyedülállónak számító rezsicsökkentés intézménye alól.
A helyzet jelenlegi állása szerint augusztustól 2523 kWh/év (havi 210 kWh) fogyasztásig marad a jelenlegi rezsicsökkentett, kilowattonkénti 36 forintos, kedvezményes ár. Efölött a lakossági fogyasztóknak 70,1 forint/kWh árat kell fizetniük az energiáért. Az éjszakai áram 23,1 forint/kWh lesz a fogyasztási korlátig, e felett 62,9 forint a nem kedvezményes ár.
A kedvezményes árat fogyasztási helyenként (mérési pontonként) lehet igénybe venni. Ez azt jelenti, hogy ha valakinek több fogyasztási hely van a nevén, a kedvezményt minden egyes fogyasztási helyre igénybe lehet venni. Arra azonban sincsen lehetőség, hogy átlagoljunk, azaz az egyik hely túlfogyasztását a másik hely átlag alatti fogyasztásával kompenzáljuk.
A rezsicsökkentés korlátozásának híre az elektromos autók tulajdonosait is kellemetlenül érintette. Sokan arra számítanak ugyanis, hogy a töltésnek köszönhetően a villanyszámlájuk jelentősen megugrik majd a jövőben. Alapvetően elmondható, hogy az elektromos autók egy átlagos háztartási eszköznél többet fogyasztanak és jobban megterhelik az otthoni hálózatot. Ez azt jelenti, hogy a rezsicsökkentés módosulása után valószínűleg többet kell majd fizetnünk, ám nem feltétlenül kell azonnal tragikus helyzetre gondolnunk.
Autónk fogyasztása sok tényezőtől függ, többek közt az akkumulátor típusától és a vezetési stílusunktól is. De vegyünk példának egy olyan, átlagos elektromos autót, mint a BMW i3 (94Ah) modell. Ennek a járműnek a fogyasztása gyári adat szerint 13,1 kWh/100 km. Fali konnektorról történő elektromos autó töltés során 2.3 kW áramot tud felvenni óránként, a teljes töltési ideje pedig közel 14 óra. Ez azt jelenti, hogy a teljes töltöttség eléréséhez közel 32 kW áramra van szükség.
A fali konnektorról történő elektromos autó töltés persze közel sem a leghatékonyabb módja annak, hogy elektromos járművünket üzemben tartsuk. Sokkal effektívebb és gazdaságosabb megoldást jelent egy fali töltő, mely többek közt a töltési veszteség minimalizálásával segít abban, hogy a havi energiafogyasztásunkat a növekvő árak mellett hatékonyan tudjuk minimalizálni.
A töltési hatékonyság a kimeneti és a bemeneti energiák arányaként határozható meg. A két állapot közt számolnunk kell bizonyos energiaveszteséggel, melynek több oka is van. Például az, hogy az akkumulátort a töltés során megfelelő hőmérsékleten kell tartani, de ide számolhatjuk akár a sebességváltásból adódó súrlódási és mechanikai deficitet is. A teljes rendszer hatékonysága tehát az egyes alkatrészek egyéni produktivitásának függvénye.
Egy szemléletes példa korábbi cikkünkből:
Nem titok, hogy a Continental által a Renault Zoe-hoz épített Q90 hajtáslánc alacsony töltési hatékonysággal rendelkezik. Ez alacsonyabb hatótávolságot eredményez, mint amit a Renault házon belül tervezett és fejlesztett R90 hajtásláncánál tapasztalhatunk. Az alacsony elektromos autó töltés hatékonyság időt és energiát pazarol, amitől megfelelő választással megkímélhetjük a pénztárcánkat.
Hasonlítsuk össze a Renault Zoe két hajtásláncának töltési hatékonyságát! Az alábbi táblázat a Renault France webhelyén elérhető információk alapján készült. A ZE 40 (41 kWh) akkumulátor töltését 80%-ra állították be:
Láthatjuk, hogy a motor felépítéséből adódóan a konnektoros töltés esetén óriási hatékonyságkülönbség adódik a két típus között.
A rezsicsökkentés eltörlésének egy fontos hozadéka, hogy előtérbe kerül az elektromos autók töltési vesztesége. Az elektromos autó töltés veszteség az az energiamennyiség, amely az akkumulátor teljes feltöltésekor keletkezik. Ezt az energiát ugyanúgy ki kell fizetnünk, mintha a jármű hajtására használnánk. A legtöbb villanyautós ezt korábban szükséges veszteségként könyvelte el, mostantól azonban komoly pazarlásnak is tekinthetjük. Legfőbb ideje tehát elszakadni az egyszerű, konnektorról történő töltéstől, mely esetében a töltési hatásfok mindössze 70 százalék körüli, azaz közel 30 százalék töltési veszteség keletkezik.
Ez persze autónk típusától is változó lehet. Ezt igazolja többek közt a Német Autóklub, az ADAC felmérése is, mely szerint, míg bizonyos modellek képesek az energia közel 88-90 százalékát is hasznosítani (például a KIA e-Niro midellje), addig mások valóban csak 70-75 százalékos hatásfokkal töltenek (többek közt a Tesla Model 3 LR)
Szerencsére azonban létezik olyan alternatíva, melynek segítségével akár 20 százalékkal több energiát is hasznosíthatunk. Ez nem más, mint a fali töltő használata, amelynek segítségével a hatásfok 91 százalékra is emelhető. Éppen ezért szeptembertől mindenképpen érdemes beruházni egy fali töltőre annak érdekében, hogy a lehető legtöbb áramot spóroljuk meg és csökkentsük a villanyfogyasztást.
Mindezek mellett a fali töltők biztonságosabbak és gyorsabbak is, mintha autónkat egy hagyományos háztartási konnektoron keresztül töltenénk. Ezek a töltők ugyanis kifejezetten arra lettek kitalálva, hogy közvetlenül erről töltsük fel elektromos járművünket.
Arról nem is beszélve, hogy az okos töltőket több funkcióval ellátják gyárilag, melyek célja, hogy könnyebbé tegyék a használatot. Ilyen például a töltési erősség irányíthatósága. De az okos töltők a felhasznált áramot is figyelik, illetve gyakran intelligens árammegosztóval is el vannak látva. Ilyen módon pedig képesek önmagukat is szabályozni, hogy semmiképpen se történjen baleset.
35 készleten
Original price was: 209 900 Ft.199 900 FtCurrent price is: 199 900 Ft. Bruttó (157 402 Ft + Áfa)47 készleten
Original price was: 229 900 Ft.219 900 FtCurrent price is: 219 900 Ft. Bruttó (173 150 Ft + Áfa)51 készleten
249 900 Ft Bruttó (196 772 Ft + Áfa)47 készleten
269 900 Ft Bruttó (212 520 Ft + Áfa)44 készleten
Original price was: 99 900 Ft.79 900 FtCurrent price is: 79 900 Ft. Bruttó (62 913 Ft + Áfa)32 készleten
Original price was: 209 900 Ft.199 900 FtCurrent price is: 199 900 Ft. Bruttó (157 402 Ft + Áfa)32 készleten
319 900 Ft Bruttó (251 890 Ft + Áfa)3 készleten
Original price was: 209 900 Ft.199 405 FtCurrent price is: 199 405 Ft. Bruttó (157 012 Ft + Áfa)105 készleten
Original price was: 229 900 Ft.219 900 FtCurrent price is: 219 900 Ft. Bruttó (173 150 Ft + Áfa)32 készleten
349 900 Ft Bruttó (275 512 Ft + Áfa)4 készleten
Original price was: 249 900 Ft.237 405 FtCurrent price is: 237 405 Ft. Bruttó (186 933 Ft + Áfa)18 készleten
229 900 Ft Bruttó (181 024 Ft + Áfa)A helyzet jelenlegi állása szerint 2022 augusztustól 2523 kWh/év (havi 210 kWh) fogyasztásig marad a jelenlegi rezsicsökkentett, kilowattonkénti 36 forintos, kedvezményes ár. Efölött a lakossági fogyasztóknak 70,1 forint/kWh árat kell fizetniük az energiáért. Az éjszakai áram 23,1 forint/kWh lesz a fogyasztási korlátig, e felett 62,9 forint a nem kedvezményes ár.
Az energiaárak drágulását Európában és világszerte az energiaválság okozza, amelyet az ellátási lánc zavarai, az energiahordozók iránti megnövekedett kereslet és egyéb geopolitikai tényezők, például az ukrán-orosz konfliktus súlyosbítanak.✅
A rezsicsökkentés új szabályozása értelmében augusztustól csak az átlagos háztartási fogyasztási szint (2523 kWh/év, havi 210 kWh) alatti energiahasználat marad kedvezményes, 36 forint/kWh áron. Az ezt meghaladó fogyasztásért a lakossági ár már 70,1 forint/kWh, ami a magasabb fogyasztású, például elektromos autót töltő háztartások kiadásait jelentősen növelheti.✅
Egy átlagos elektromos autó, például a BMW i3, körülbelül 13,1 kWh energiát igényel 100 km-hez. Otthoni, fali konnektoros töltés esetén 32 kWh energiával érhető el teljes töltöttség, de hatékonyabb és gazdaságosabb lehet egy fali töltő használata, amely csökkenti a töltési veszteségeket.✅
A fali töltők hatékonyabbá tehetik az elektromos járművek töltését, mivel a töltési veszteségeket 91%-os hatásfokra csökkenthetik, szemben az egyszerű konnektoros töltés 70%-os hatásfokával. Az okos töltők emellett biztonságosabbak és gyorsabbak, így a növekvő energiaárak mellett ideális megoldást nyújtanak a költségek csökkentésére.✅
Az éjszakai áram kedvezményes ára 23,1 forint/kWh a fogyasztási korlátig, e felett pedig 62,9 forint/kWh áron érhető el, ami további lehetőséget biztosít a költséghatékony töltéshez az elektromos autók tulajdonosainak.✅
Különféle típusú fali töltők kaphatók különböző kapacitással és funkciókkal, például a go-e Charger PRO és a Besen Wallbox modellek, melyek 11-22 kW teljesítményűek, IP-védelemmel ellátottak és intelligens funkciókat is kínálnak.✅
Még nincs fiókod?
Fiók létrehozása